تبلیغات
موسیقی دهه 50 و60 - بابك بیات
تنها صداست كه می ماند و جذب ذره های زمان می شود . . .
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

 

بابک بیات (۱۳۲۵ تهران - ۵ آذر ۱۳۸۵، بیمارستان ایران‌مهر تهران) آهنگساز موسیقی فیلم و ترانه‌های ایرانی است.

بابک بیات به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی - حامی - مانی رهنما - نیما مسیحا و... پرداخت. گفتنی است آخرین شاگرد او که تا آخرین روزهای عمرش با او بود جوانی ساروی به نام شروین شریعت بود که نتیجه همراهی با بیات آلبوم غزل او بود که در شرف انتشار است .

بابک بیات در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد.از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه‌بان, آقای ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلی با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود پنج سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد.بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد.ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند, در زندگی بیات و خانواده اش بسیار موثر بود, که این دوستی به ساخت ترانه‌های بسیاری از جمله : غریبه, جنگل, بن بست, خونه, فریاد زیر آب, على کنکورى, تپش, خاتون, سایه, خورجین (بانوى شرقى), فصل بد خاکسترى (روح بزرگوار), سقف, هیچ کسى مثل تو نبود, طلایه دار (اى بزرگ موندنى) و بسیارى ترانه هاى دیگر منجر شد.

بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد, شروع کرد.بعد از فیلم غریبه,بیات موسیقی فیلم‌های :

خوشید در مرداب, شب آفتابی ( با ترانه عروسک قصه من), برهنه تا ظهر با سرعت, فریاد زیر آب, سریال چنگک و بسیاری موسیقی بیلم‌های دیگر را ساخت.

بعد از پیروزی انقلاب بابک بیات فعالیت موسیقی را در شرکت ابتکار, همراه با دوستش ابراهیم زال زاده و با کاست قاصدک, زندگی نامه صمد بهرنگی و بصورت ترانه‌های کودکانه خانم سیمین غدیری آغاز نمود.پس از آن کاست خروس زری پیرهن پری را به همراه احمد شاملو و کاست‌های سکوت سرشار از ناگفته هاست و چیدن سپیده دم را با صدای احمد شاملو موسیقی ساخت.

بابک بیات موسیقی فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایی شروع کرد و در سال ۱۳۶۲ موسیقی فیلم‌های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سالهای بعد برای فیلم‌های شاید وقتی دیگر و مسافران ساخته‌های بهرام بیضایی, سریال سلطان و شبان, کشتی آنجلیکا, عروس, پرده آخر, طلسم, مرسدس, جهان پهلوان تختی, دستهای آلوده, اتوبوس, قرمز, دو زن, شیدا و در حدود ۹۰ فیلم سینمایی موسیقی نوشته است و آخرین سریالی که وی برای آن موسیقی ساخته است سریال ولایت عشق است.

بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندید بودن برای موسیقی فیلم بالاخره این سال وقتی که از پنج کاندید موسیقی فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد.همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتی که از بین چهار کاندید دو بار نامش اعلام شد, مجددا سیمرغ بلورین را دریافت نمود.در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد.در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.

در سال ۱۳۸۱ در مراسمی که در شیراز برگزار شد از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد.همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدید شد که در این مراسم پیامهایی از ایرج جنتی عطایی، بهرام بیضایی و... قرائت گردید.

از دیگر فعالیتهایی بابک بیات در این سالها ساخت قطعه کرال و ارکسترال "سرزمین خورشید" بود، که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری استاد "فریدون ناصری" اجرا شد.

بابک بیات در کنار ساخت موسیقی, حدود هشت سال است که در دانشگاههای تهران مشغول به کار بوده و موسیقی فیلم تدریس می کند.

بابک بیات همیشه از دوستانش مانند محمد اوشال, ایرج جنتی عطایی, خسرو شریف پور و مهندس فریدون حمیدی و ... که مشوق او بودند یاد می کند.از دوستیش با ایرج جنتی عطایی و خاطراتشان, از سفرش با احمد شاملو به کشور سوئد که موسیقی اش صدای شاملو را در شبهای شعر در کنسرت هوست و چند جای دیگر که به چند ماه انجامید همراهی می کرد, و از خاطراتش با نصرت رحمانی:

"زندگی بازیست, ما خود صحنه می سازیم تا بازیگر بازیچه‌های دیگران باشیم, وای زین برد روان فرسای, من بازیگر بازیچه‌های دیگران بودم, گرچه می دانستم این افسانه را از پیش, زندگی بازیست."

وزمزمه می‌کند شاملو را که:

"همه لرزش دست و دلم, از آن بود که عشق پناهی گردد,پروازی نه گریزگاهی گردد, آی عشق آی عشق چهره آبیت پیدا نیست."

از شفیعی کدکنی می گوید.از ایرج جنتی عطایی می گوید و از پرسه‌های در کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر تهران.از سینما رفتن‌های ساعت ۱۱ صبح و سینما نیاگارا.از اسفندیار منفرد زاده و و دوستی‌های قدیمی و از ملودیهای او که از بچه تهران قدیم صحبت میکند.از جمعه، از رضا موتوری، فرهاد مهراد و شهیار قنبری.از واروژان، از محمد اوشال و رفاقتهایشان که حتی بلندای بلندترین سپیدارها هم به اندازه آن نیست.از بهرام بیضایی و استادی و احاطه اش در موسیقی فیلمی که قرار است برایش نوشته شود.از احمد شاملو و همسرش آیدای مهربان.

بابک به زندگی گذشته خود می بالد واز بیان آن ترسی ندارد.از محله‌های جنوب شهر تهران و از آشنایی با ایرج جنتی عطایی در همین محله ها.سرآسیاب دولاب،خیابان شهباز، شکوفه، کرمان، و آن همه خاطره از خانه محقری که حتی کوچکترین صدایی به گوش همسایه‌ها میرسید و آغاز آهنگسازیش از همین خانه محقر ۴۸ متری بود.و خاطرات شیرین زندگی گذشته اش با پدر و مادر و دو برادرش که سراسر تعریف از عاطفه و مهربانی و فداکاری والدینش برای او بود.زمزمه کردن هنگام رفتن به دبیرستان با کفش سوراخ و ساختن ملودی تازه، در حالی که سرمای طاقت فرسا از سوراخ کفش تمام وجودش را فرا گرفته بود.میدان ژاله، چهارراه آبسردار و راه مدرسه و پدرش که دوست داشت او یک ورزشکار شده و به دانشگاه افسری برود و زندگی نطامی را شروع کند.اما او با این تفکر پدر جنگید و موسیقی را دنبال کرد و به همین دلیل بدون حمایت پدر راه خود را ادامه داد.

در زندگی بابک مرگ پسرش بسیار اثر گذار بود.پسرش "مانی" که ده سال از بهترین دوران زندگی بابک را با او گذراند و تنها یک کودک سرمایه ذهنی یک پدر بود و شاید هم آن کودک، پدر بابک بود که خود را برای بابک ده ساله کرده بود.و بعد بزرگوارانه و ساکت و عمیق، با فریادهایی از درونش مرد و بابک را به دنبال خود برد، که بابک موسیقی اش را بسازد و نزد زندگان بماند.او بسان عشق "ارف ئوس" رفت و بابک بسان "ارف ئوس" آنقدر نواخت، نواخت که خداوند پس از چهار سال کودکش را به او برگرداند.و این کودک نامش "بامداد" است، و خدا معجزه ای کرد و در کنار "بامداد"، "باربد" را هم به بابک هدیه کرد. بابک همیشه از دخترش "غزل" که در آینده نزدیک از هنرمندان نقاش خواهد شد و دو پسرش "باربد" و "بامداد" که موسیقی را دنبال میکنند، رضایتمندانه صحبت می کند. و از همسرش که همیشه و در همه حال آرامش او را فراهم کرده است.

بابك بیات در كنار احمد شاملو

موسیقی، ترانه

وی آهنگسازی ترانه‌های بسیاری را با ترانه‌سرایانی چون ایرج جنتی عطایی خوانندگانی همچون داریوش اقبالی را انجام داده بود.

حامی :

دلم گرفت

هم گریه

لیلای من کو

دو نیمه رویا

شب عشق

سیاه و سپید

مانی رهنما :

پرنده

مرگ ماهی ها

سقوط

مرثیه

نازلی

تموم شد ترانه

مرسدس (با همكاری گوگوش)


محمد اصفهانی :

پهلوانان نمی‌میرند

ولایت عشق

مرگ آفتاب

خم می

آسیمه سر(بابک بیات در مورد محمد اصفهانی گفت :« آهنگ آسیمه سر را آنقدر نگاه داشتم تا یک صدای مناسب اجرا پیدا کنم و خوشحالم که این امانت را به صاحب اصلیش سپردم .)


خشایار اعتمادی :

همسفر

بهونه

دیباچه

نوای غربت

منجی

دلشوره


مهران مدیری :

پنجره


هاتف :

خسته نشو


سیمین غانم :

مرد من


گیتی :

آشپزخونه


عارف :

فضای تهی

مادر بزرگ

پرنده مهاجر


ستار :

مرثیه

شهر غم

شب و دیوار

خانه به دوش


گوگوش :

انگشتر

یک نفر یه روز میاد

سقف ( کتیبه )

مثل تو


ابی :

تپش

خورجین ( بانوی شرقی )

خاتون

سبد

مولای سبز پوش

تو کی هستی

شب زخمی

سایه

خاکستری

خونه


داریوش :

پسرم

پنجره ( علی کنکوری )

رسول رستاخیز

عروسک ( شب آفتابی )

طلایه دار

بن بست

خونه

شهر غم

خورشید خانوم

فریاد زیر آب

جنگل

چی بگم

هم غصه

با شما آیندگانم

بغض

دلم میخواد گریه کنم ( رازقی )

 

موسیقی متن فیلم

تنها مرد محله (۱۳۵۱)

شیرتوشیر (۱۳۵۱)

کیفر (۱۳۵۲)

خورشید در مرداب (۱۳۵۲)

هیاهو (۱۳۵۳)

مسلخ (۱۳۵۳)

تنها حامی (۱۳۵۵)

فریاد زیر آب (سیروس الوند - ۱۳۵۶)

برهنه تا ظهر با سرعت (۱۳۵۵)

مرگ یزد گرد (بهرام بیضایی - ۱۳۶۰)

نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی - ۱۳۶۲)

سلطان و شبان (مجموعه، داریوش فرهنگ - ۱۳۶۲)

راه دوم (۱۳۶۳)

ریشه در خون (سیروس الوند - ۱۳۶۳)

مترسک (حسن محمدزاده - ۱۳۶۳)

آتش در زمستان (حسن هدایت - ۱۳۶۴)

اتوبوس (یدالله صمدی - ۱۳۶۴)

جستجو در شهر (۱۳۶۴)

صاعقه (۱۳۶۴)

ترنج (محمدرضا اعلامی - ۱۳۶۵)

تشکیلات (منوچهر مصیری - ۱۳۶۵)

طلسم (داریوش فرهنگ - ۱۳۶۵)

ایستگاه (یدالله صمدی - ۱۳۶۶)

شاید وقتی دیگر (بهرام بیضایی - ۱۳۶۶)

شکار (مجید جوانمرد - ۱۳۶۶)

گاویار (کیومرث پوراحمد - ۱۳۶۶)

گمشدگان (محمدعلی سجادی - ۱۳۶۶)

مزدوران (۱۳۶۶)

مکافات (منوچهر مصیری - ۱۳۶۶)

ویزا (بهرام ری پور - ۱۳۶۶)

شاخه‌های بید (امرالله احمدجو - ۱۳۶۷)

شب حادثه (سیروس الوند - ۱۳۶۷)

عروسی خوبان (محسن مخملباف - ۱۳۶۷)

کشتی آنجلیکا (محمدرضا بزرگ نیا - ۱۳۶۷)

تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان - ۱۳۶۸)

دستمزد (مجید جوانمرد - ۱۳۶۸)

دو سرنوشت (مهران تاییدی - ۱۳۶۸)

شب مکافات (۱۳۶۸)

شنا در زمستان (محمد کاسبی - ۱۳۶۸)

گل سرخ (حمید تمجیدی - ۱۳۶۸)

پرده آخر (واروژ کریم مسیحی - ۱۳۶۹)

عروس (بهرو افخمی - ۱۳۶۹)

دو فیلم با یک بلیط (داریوش فرهنگ - ۱۳۶۹)

آقای بخشدار (خسرو معصومی - ۱۳۷۰)

بهترین بابای دنیا (داریوش فرهنگ - ۱۳۷۰)

عشق من، شهر من (علی قوی تن - ۱۳۷۰)

قربانی (رسول صدرعاملی - ۱۳۷۰)

مار (مجید جوانمرد - ۱۳۷۰)

مسافران (بهرام بیضایی - ۱۳۷۰)

مو تو (محمدعلی نظریان - ۱۳۷۰)

خوش خیال (۱۳۷۱)

روز فرشته (بهروز افخمی - ۷۲/۱۳۷۱)

تماس شیطانی (حسن قلی زاده - ۱۳۷۱)

آتش در خرمن (سعید حاجی میری - ۱۳۷۱)

افعی (محمدرضا اعلامی - ۱۳۷۱)

بیا با من (مهدی ودادی - ۱۳۷۱)

دیدار (محمدرضا هنرمند - ۱۳۷۲)

جنگ نفت کشها (محمدرضا بزرگ نیا - ۱۳۷۲)

عروسی خون (مجید جوانمرد - ۱۳۷۳)

روز شیطان (بهروز افخمی - ۱۳۷۳)

توفان (محمدرضا بزرگ نیا - ۱۳۷۴)

سرزمین خورشید (احمدرضا درویش - ۱۳۷۵)

دیپلمات (داریوش فرهنگ - ۱۳۷۵)

حرفه‌ای (اسماعیل فلاح پور - ۱۳۷۵)

مردی شبیه باران (سعید سهیلی - ۱۳۷۵)

پهلوانان نمی‌میرند (مجموعه, حسن فتحی، ۱۳۷۵)

مرسدس (مسعود کیمیایی - ۱۳۷۶)

جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی - ۱۳۷۶)

ساحره (داود میرباقری - ۱۳۷۶)

قرمز (فریدون جیرانی - ۱۳۷۷)

معصوم (داود توحیدپرست - ۱۳۷۷)

فریاد (مسعود کیمیایی - ۱۳۷۷)

دوزن (تهمینه میلانی - ۱۳۷۷)

شیدا (کمال تبریزی - ۱۳۷۷)

ولایت عشق (مجموعه، مهدی فخیم زاده - ۱۳۷۸)

دستهای آلوده (سیروس الوند - ۱۳۷۸)

سام و نرگس (ایرج قادری - ۱۳۷۸)

 



نوشته شده توسط : رضایی
جمعه 1 بهمن 1389-08:05 ب.ظ